Αμινοξέα: ποια η χρησιμότητα τους;

Τα αμινοξέα αποτελούν μια δημοφιλή κατηγορία συμπληρωμάτων διατροφής που προσλαμβάνουν οι αθλητές και γενικά όσοι υπόκεινται σε έντονη σωματική άσκηση και χρειάζονται μια ώθηση για να ανταπεξέλθουν στην εξαντλητική καθημερινότητά τους. Τα περισσότερα αμινοξέα μπορούν να συντεθούν και μόνα τους από τον οργανισμό. Όμως αν υπάρχουν αυξημένες ανάγκες καλό είναι να προσλαμβάνονται συμπληρώματα διατροφής που μας εξασφαλίζουν ότι θα υπάρχει στον οργανισμό μας αρκετή συγκέντρωση με βάση τις ανάγκες μας. Τι ακριβώς είναι, όμως, τα αμινοξέα, πώς μπορούν να μας βοηθήσουν και πότε είναι απαραίτητα;

Τα αμινοξέα είναι συστατικά των πρωτεϊνών

 

Τα αμινοξέα είναι τα βασικά συστατικά των πρωτεϊνών καθώς αυτά συνενώνονται για να σχηματίσουν τις πρωτεϊνικές αλυσίδες. Οι πρωτεΐνες με τη σειρά τους αποτελούν το κύριο στοιχείο των μυών οπότε αν κάποιος αθλητής θέλει να αυξήσει τη μυϊκή του μάζα πρέπει να προσλαμβάνει και τα δύο. Αφού αυτά συμμετέχουν στην πρωτεϊνοσύνθεση. Η πρωτεϊνοσύνθεση είναι επίσης ζωτικής σημασίας και στις ατροφίες των μυών κυρίως στους ηλικιωμένους ή σε πολύμηνους τραυματίες.

Ο οργανισμός συνθέτει κάποια από τα αμινοξέα

 

Ο ανθρώπινος οργανισμός μπορεί να συνθέσει 11 από τα 20 αμινοξέα ενώ τα υπόλοιπα 9, μεταξύ των οποίων η βαλίνη και η τρυπτοφάνη μπορούν μόνο να προσληφθούν αυτούσια από διατροφικές ή άλλες πηγές. Αυτό συνοπτικά σημαίνει ότι αν η διατροφή μας δεν τα περιέχει τότε ο οργανισμός μας θα τα στερείται.

 

Bbclub.gr - Συμπληρώματα Διατροφής - Αμινοξέα - Epiq Amino

 

Σε ποιες τροφές υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση σε αμινοξέα;

 

Η πρωτεΐνη βρίσκεται συνήθως σε ζωικές τροφές, όπως το κόκκινο και το λευκό κρέας, το ψάρι και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Όπως είναι για παράδειγμα το τυρί, τα αυγά και το γιαούρτι αν και η μέγιστη συγκέντρωση είναι στο μοσχαρίσιο κρέας. Πηγές φυτικής προέλευσης είναι το ψωμί και τα ζυμαρικά ολικής άλεσης. Καθώς επίσης τα όσπρια, οι ξηροί καρποί, ο αρακάς, η βρώμη, η σόγια, το μπρόκολο και το σπανάκι. Βέβαια στα φαγητά αυτά η πρωτεΐνη είναι σε διαφορετική μορφή και αποτελεσματικότητα από την ζωική πρωτεΐνη.

Bbclub.gr - Συμπληρώματα Διατροφής - Αμινοξέα - BeefAmino_150tabs_3D

Πότε είναι απαραίτητη η πρόσληψη αμινοξέων μέσω συμπληρωμάτων διατροφής;

 

Ο οργανισμός μπορεί να συνθέσει μόνος του πολλά αμινοξέα ενώ κάποια προσλαμβάνονται μέσω της τροφής. Σε ορισμένες περιπτώσεις αυτό δεν είναι αρκετό και είναι απαραίτητη η πρόσληψη συμπληρωμάτων διατροφής. Αν το άτομο δεν τρέφεται με ζωικές τροφές πιθανότατα έχει έλλειψη σε ποσότητα πρωτεϊνών. Επίσης σε περιόδους έντονης κόπωσης, σωματικής καταπόνησης, στρες και εναλλαγής των εποχών το συνεχές αίσθημα κόπωσης μπορεί να οφείλεται στην έλλειψη αμινοξέων. Τα οποία αν δεν τα λαμβάνετε από την διατροφή καλό θα είναι να τα λάβετε σε μορφή συμπληρώματος. Το ίδιο ισχύει και στη φάση ανάρρωσης από ασθένεια ή εγχείριση. Ειδικά μετά από ορθοπεδικό χειρουργείο και κατά τη φυσιοθεραπεία καθώς η μυϊκή αναγέννηση είναι μεγάλης σημασίας στην επάνοδο του ασθενή. Φυσικά τα αμινοξέα προσλαμβάνονται ως συμπληρώματα διατροφής και από τους αθλητές για να επιτευχθεί αύξηση του μυϊκού όγκου.

 

Υπάρχουν παρενέργειες;

 

Αν τα αμινοξέα λαμβάνονται στη συνιστώμενη δόση λόγω συγκεκριμένων αναγκών δεν αναφέρονται παρενέργειες. Σε κάθε περίπτωση, όμως, καλό είναι να συμβουλευτείτε το γιατρό ή το φαρμακοποιό σας σχετικά με τη δόση καθώς και το αν είναι απαραίτητο να τα λάβετε ως συμπλήρωμα διατροφής. Πριν πάρετε το οτιδήποτε καλό είναι πάντα να συμβουλεύεστε τους ειδικούς αφού έχετε κάνει τις απαραίτητες εξετάσεις.

 

Πηγή: Bbclub.gr

Pin It